Používáme cookies. Používáním této webové stránky souhlasíte s jejich použitím.
OK

Určení velikosti pneumatik pro Váš vůz

Určení velikosti pneumatik pro Váš vůz
Značení na boku pneumatiky

Na boční stěně pneumatiky najdete různé kódy a značky. Jednou z nich je velikost pneumatiky.

Velikost pneumatiky

        Velikost pneumatiky se zkládá z více čísel a písmen. Například velikost pneu 185/60 R 14 82 H podává tyto informace:

185 Šírka pneumatiky v milimetrech
60 Poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky
R Typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)
14 Nominální průměr příslušného disku v palcích
82 Hmotnostní index
H Rychlostní index

To jsou všechny informace potřebné k tomu, abyste si mohli objednat pneumatiky. Jestli se chcete dozvědět více, čtěte dál...

Profil pneumatiky

Profil pneumatiky je poměr šířky pneumatiky k její výšce. Pneumatiky série 60 jsou tedy takové, jejichž výška se rovná 60% její šířky.

Rychlostní index

Každá pneumatika obsahuje symbol označující maximální rychlost, pro kterou je pneumatiky navržena. Následující tabulka ukazuje, jaká rychlost přísluší danému indexu.

rychlostní index

maximální rychlost  (km/h)


mph
N 140 87
P 150 93
Q 160 99
R 170 106
S 180 112
T 190 118
H 210 130
V 240 149
W 270 168
Y 300 186
ZR 240 149
Hmotnostní index

Hmotnostní index najdete na boční straně pneumatiky a určuje maximální zatížení pneumatiky při maximální rychosti.

Hmotnostní index kg Li kg
65 290 94 670
66 300 95 690
67 307 96 710
68 315 97 730
69 325 98 750
70 335 99 775
71 345 100 800
72 355 101 825
73 365 102 850
74 375 103 875
75 387 104 900
76 400 105 925
77 412 106 950
78 425 107 975
79 237 108 1000
80 450 109 1030
81 462 110 1060
82 475 111 1090
83 487 112 1120
84 500 113 1150
85 515 114 1180
86 530 115 1215
87 545 116 1250
88 560 117 1285
89 580 118 1320
90 600 119 1360
91 615    
92 630    
93 650    
Stáří pneumatiky

Pneumatiky obsahují trojčíselný kód na boční stěně určující měsíc a rok výroby. Například 129 znamená, že pneumatika byla vyrobena v prosinci 1999.

Další označení

M+S - určuje pneu se zimním vzorkem

DOT kódy - označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední tři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby. Příklad:  DOT DVDE MTA 129

Homologace E - Pneumatiky určené k prodeji v Evropě musí mít označení homologace E v souladu s  ECE Reg 30 - eg E4 027550

Tlak v pneumatikách

Hlavní funkcí pneumatiky je chránit náklad vozidla a proto je důležité mít v pneumatice správný tlak. Přehuštění způsobuje rychlé opotřebení pneumatiky, podhuštění poškozuje její konstrukci a může zapříčinit k nehodu.
Nesprávný tlak v pneumatice rapidně snižuje její výkonnost. Pro dosažení nejlepších výsledků urdžujte v pneumatikách takový tlak, jaký je doporučený výrobcem vozidla nebo výrobcem pneumatiky.

Vyvážení kol
Hlavní příčinou rapidního opotřebení pneumatik je nesprávné vyvážení kol. Nadměrný hluk, vibrace a chvění v zatáčkách je znamení, že vyvážení kol není v pořádku.
A nakonec, právo ...

 Pneumatiky na osobních vozidlech, lehkých užitkových vozidlech (nepřesahující hrubou hmotnost) a lehké přívěsy musí mít hloubku vzorku nejméně 1,6 mm ve středních třech čtvrtinách šířky a v kontinuálním pásmu po celém obvodu pneumatiky.

Pneumatiky musí být vhodné (tj. Správné specifikace a rozměry) pro použití a vozidlo, a musí být nahuštěné na tlak doporučený výrobcem.

Pneumatiky různých typů nesmějí být namontovány na protilehlá kola vozidla (například radiální pneumatiky nesmějí být namontovány na kolo na stejné nápravě jako kola již vybavená křížovými pneumatikami a naopak, nápravové vozidlo nesmí mít radiální pneumatiky na přední nápravě, pokud jsou na zadní nápravě namontovány příčné pneumatiky)

Žádná pneumatika nesmí mít přetržený materiál nebo hluboký řez. Žádný řez nesmí být větší než 25 mm nebo 10% šířky profilu v délce, podle toho, která hodnota je větší.

Nesmí existovat žádné boule, hrudky nebo roztržení způsobené oddělením nebo částečným zlomem konstrukce, a žádná část vrstvy nebo kordu struktury nesmí být viditelná.